Przejdź do głównej zawartości
Dziś o przypadkach w języku niemieckim, więc wstawiam mój sławny pistolet :)



fragment zdania ( z rzeczownikiem)
z przyimkiem
bez przyimka
przyimki po których występuje Dativ
AUS, BEI, MIT, NACH,
SEIT, VON, ZU
GEGENÜBER,
przyimki po
których występuje Akkusativ
ENTLANG, DURCH, UM,  GEGEN, FÜR,BIS,OHNE
przyimki po
których występuje
Genitiv
(AN)STATT, TROTZ, WÄHREND, WEGEN
przyimki po których występuje
Dativ albo Akkusativ


AN, AUF, HINTER, IN, NEBEN, ÜBER,   UNTER, VOR, ZWISCHEN

pytanie Nominativ’u (mianownika) do rzeczownika

wer? was?
(kto? co?)
pytanie Dativ’u (celownika) do rzeczownika

wem?
(komu? czemu?)
pytanie Akkusativ’u (biernika) do
 rzeczownika

wen? was?
(kogo? co?)
pytanie Genitiv’u (dopełniacza) do rzeczownika

wessen
(czyj? czyja? czyje?)

Dativ

Akkusativ


pytanie: wo? (gdzie?)
spoczynek, czynność w miejscu

pytanie: wann? (kiedy?)

pytanie: wohin? (dokad?)
przemieszczenie z miejsca na miejsce















Maskulinum
(rodzaj męski)
Femininum
(rodzaj żeński)
Neutrum
(rodzaj nijaki)
Plural
(liczba mnoga)
Nominativ
mianownik
wer? was?
(kto? co?)
der/ein
die/eine
das/ein
die/–
-e/-er
-e/-e
-e/-es
-en/-e
Genitiv
dopełniacz
wessen   
(czyj? czyja? czyje?)
des/eines  -(e)s
der/einer
des/eines  -(e)s

der/

-en/-en
-en/-en
-en/en
-en/-er
Dativ
celownik
wem?
(komu? czemu?)
dem/einem
der/einer
dem/einem
den -n/– -n
-en/-en
-en/-en
-en/en
-en/-en
Akkusativ
biernik
wen? was?
(kogo? co?)
den/einen
die/eine
das/ein
die/–
-en/-en
-e/-e
-e/-es
-en/-e

















przykład:

1. Ich gebe ____ Freund____ Kuli.   zdanie bez przyimka
(Daję przyjacielowi długopis.)           -do rzeczownika Freund pasuje pytanie: (daję) komu? czemu? – trzeba zastosować Dativ
                                                           -do rzeczownika Kuli pasuje pytanie (daję) kogo? co? – trzeba zastosować Akkusativ

Ustalamy rodzaj rzeczowników i zmieniamy odpowiednio rodzajniki (zgodnie z tabelką)
Ich gebe _____ (der)Freund____(der)Kuli   der- r.m. zmienia się z Dativie na dem
                                                                       der - r.m. zmienia się w Akkusativie na den
a więc:
Ich gebe dem/einem Freund den/einen Kuli



2. Ich fahre  mit _____ Schwester an ____- See.     zdanie z przyimkami
(Jadę z siostrą nad jezioro.)                           - po przyimku mit występuje Dativ
- po przyimku an występuje albo Dativ albo Akkusativ. Ponieważ „jadę” – a więc następuje przemieszczenie – a więc wybieramy Akkusativ

Ustalamy rodzaj rzeczowników i zmieniamy odpowiednio rodzajniki (zgodnie z tabelką)
Ich fahre  mit _____ (die)Schwester an ____ (der)See.       die – r.ż.  zmienia się w Dativie na der
                                                                                              der - r.m. zmienia się w Akkusativie na den
a więc:
Ich fahre mit der/einer Schwester an den/einen See.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

kolejny konkurs - 3-minutowy film o swojej miejscowości

Zachęcam do zapoznania się z regulaminem i nagrodami, no i oczywiście do udziału :)  Szczegóły w załącznikach i na stronie głównego organizatora - Biura Usług Turystycznych "GRUPA DE-PL" strona organizatora - zadanie konkursowe   regulamin konkursu   nagrody plakat  

Elfchen

Elfchen to specjalna forma wiersza, której nauczyłam się na studiach. Bardzo lubię te formy, zarówno pisać jak i pracować z nimi na lekcji. Ostatnio natrafiłam na inną nazwę tego wiersza - "Fünfzeiler". Obie te nazwy zdradzają co nieco na temat formy wiersza. Tak więc wiersz składa się z pięciu linijek, a każdej linijce przypisana jest dana liczba słów. I tak w linijce pierwszej jest jedno słowo, w drugiej dwa, w trzeciej trzy, w czwartej cztery a w piątej ponownie jedno w sumie 11 słów. Jednak to nie wszystko. Elfchen może dotyczyć dowolnej tematyki, ale słowo w pierwszej linijce precyzuje na ogół temat wiersza, słowa w drugiej, opisują temat wiersza, słowa w trzeciej linijce, opisują temat wiersza i jakąś czynność z nim związaną, słowa w czwartej linijce wyrażają opinię dotyczącą tematu wiersza, Piąta linijka to słowo, które ponownie nazywa temat wiersza, jest to jednak inne słowo niż w pierwszej linijce wiesza.  Pisać takie wiersze można również w pięcioosobowych grupach...

Genially na niemeickim

Dzisiaj porozmawiamy o rodzajnikach, które są bardzo ważne w języku niemieckim. Każde słowo ma przypisany rodzajnik określony lub nieokreślony. Przybory szkolne to doskonały temat do ćwiczeń, ponieważ wiele z nich ma różne rodzajniki. Przykładowo, słowo „ der Bleistift ” (ołówek) ma rodzajnik męski „der”, a jego rodzajnik nieokreślony to „ein”. Z kolei „ die Schere ” (nożyczki) jest rodzaju żeńskiego i ma rodzajnik „die”, a rodzajnik nieokreślony to „eine”. Natomiast „ das Buch ” (książka) jest rodzaju nijakiego z rodzajnikiem „das” i „ein” jako rodzajnikiem nieokreślonym. Chcąc lepiej zapamiętać rodzajniki, polecamy zabawę w Genially! To interaktywna platforma, na której możecie ćwiczyć przypisanie rodzajników do różnych słów z kategorii przybory szkolne. Ucząc się w ten sposób, nie tylko przyswoicie sobie zasady gramatyczne, ale także będziecie mieli świetną zabawę z przyjaciółmi. Gotowi na wyzwanie? Sprawdźcie swoje umiejętności i przekonajcie się, jak dobrze znacie rodzajniki! ...